Žiemai automobilį ruošk jai dar neprasidėjus(5)

Arūnas STRIKAITIS | arunas@kurjeris.lt

2012-02-16 12:11
Arūno Strikaičio nuotrauka

Karolis Lileika pataria žiemai automobilį paruošti rudenį. Autoriaus nuotrauka

Lietuvoje juokaujama, kad kasmet žiema mūsų šalį užklumpa netikėtai. Iki sausio vidurio tvyrojo rudeniški orai, ir tautiečiai tikriausiai jau laukė, kad kuo greičiau ateitų pavasaris. Tačiau žiema taip paprastai nepasiduoda – sausio pabaigoje ji užgriuvo su 30 laipsnių šalčio temperatūra ir gausiu sniegu.

Klimatologai teigia, kad dalis Europą šildančios Golfo srovės pernai pasuko į Kanados pusę, o tai ženklas, kad 30 laipsnių ir didesni šalčiai gali tapti įprastu reiškiniu.

„Tauragės kurjeris“ domėjosi, kaip šalčio ataką atlaikė Tauragės autotransporto įmonės, o kaip kovoti su šalčiu, pataria mūsų miesto autoservisų meistrai.

Pirkite „Volvo“ koncerno autobusus

UAB Tauragės autobusų parkas turi įvairiausių firmų autobusų, pradedant nuo brangių „Neoplan“, baigiant žvyrkelių kariais „Setra“.

Termometrų stulpeliams nukritus žemiau 30 laipsnių paaiškėjo, kad Lietuvai geriausiai tinka švedų gamybos „Volvo“ autobusai. Jie gaminti eksploatuoti šiaurės sąlygoms, turi daug šalčiui atsparių detalių, todėl be problemų užsivesdavo ir važiuodavo netgi spirginant 30 laipsnių šalčiui.

Kitų firmų Tauragės autobusų parko autobusai ne tokie atsparūs, todėl paspaudus šalčiams dalis jų neužsivedė ir neišvyko į reisus.

Dalį mokiniams pavėžėti skirtų autobusų bendrovė laiko kaimuose. Per šalčius neužsivedė Gaurėje bei Vaitimėnuose laikomi autobusai, todėl dalis mokinių nenuvyko į mokyklą. Per didžiuosius šalčius į maršrutus neišvyko dalis priemiestinių ir vienas tarpmiestinis autobusas.

Užšalo kuras, oro, stabdžių sistemos

Anot Rimanto Martinavičiaus, bendrovės Tauragės autobusų parkas direktoriaus, termometro stulpeliui nukritus žemiau 25 laipsnių dalyje autobusų užšalo kuro, stabdžių, suspausto oro sistemos, nusėdo akumuliatoriai, todėl jie neišvyko į maršrutus.

– Pirkome naujų akumuliatorių, priedų dyzeliniam kurui. Į dyzelinį kurą, kad jis neužšaltų, santykiu 1:10 pilame žibalą. Kova su šalčiu didina mūsų bendrovės išlaidas. Kaimuose stovinčių, skirtų mokiniams pavėžėti autobusų vairuotojai kas keletą valandų juo užvesdavo, pašildydavo ir naktį, tačiau šios priemonės gelbsti tik pusvalandžiui. Mūsų autobusai seni, vidutinis jų amžius – 17 metų. Tokioms ekstremalioms sąlygoms, kokios mus užklupo sausio pabaigoje, pasiruošti 100 procentų neįmanoma. Išeitis būtų markės arktinis dyzelinis kuras, tačiau toks kuras Lietuvoje negaminamas, jo kaina 30 procentų didesnė už įprastą dyzelinį kurą. Jei žiemą naudotume arktinį dyzeliną, tai bendrovės sąnaudos gerokai padidėtų, – skaičiavo R.Martinavičius.

Šiuo metu bendrovė turi 40 autobusų. Į reisus kasdien išvyksta 30 autobusų, 10 automobilių stovi rezerve. Nuolat remontuojami ar techninėms apžiūroms ruošiami 6–8 autobusai, todėl realus rezervas – 2–4 automobiliai. Direktorius pasidžiaugė, kad bendrovė turi šildomą garažą, kuriame yra galimybė sutalpinti ir atšildyti keletą autobusų, kuriuos nepavyksta užvesti.

– Pusdienį palaikyti šildomame garaže jie, kaip taisyklė, užsiveda. Kai oro temperatūra nesiekia 20 laipsnių šalčio, didelių bėdų nekyla. Problemos prasideda, kai termometro stulpelis nukrenta žemiau 20 laipsnių. Ekstremalūs šalčiai išryškino mūsų autobusų silpnąsias vietas, dabar jiems esame geriau pasiruošę nei sausio pabaigoje, – kalbėjo R.Martinavičius.

Žiemai reikia ruoštis

Atšalus orams vairuotojai kiemuose kankina automobilių starterius, bando į automobilį įkvėpti gyvybę, jį tampydami po miestą arba prijungę startkabelius.

Geriausiai sekasi tiems, kurie žiemai pasiruošė jai dar neatėjus. Idealiausias variantas žiemai – naujas benzininis automobilis su nauju akumuliatoriumi ir sintetiniais tepalais variklyje. Bet ne kiekvienas tauragiškis gali leisti sau tokią prabangą, o į seną specialistai nerekomenduoja pilti sintetinių tepalų.

J.Tumo-Vaižganto gatvėje įsikūrusios automobilių detalių parduotuvės „Vidlinas“ pardavėjas Karolis Lileika patikino, kad atšalus orams tapo populiario įvairios kovai su šalčiu skirtos priemonės. Vairuotojai perka specialų silikoną, skirtą išpurkšti automobilio durelėms, kad jos neužšaltų. Populiari speciali alyva sutepti durelių spynoms. Didelę paklausą turi nauji akumuliatoriai. Populiari speciali į automobilio oro filtrą purškiama priemonė, padedanti užvesti variklį.

– Geriausias variantas – rudenį pasitikrinti automobilio būklę, patikrinti, ar žiemą nenuvils akumuliatorius, ar specialiu skysčiu išteptos durelės, jų spynos. Pasidomėkite, ar gerai veikia pakaitinimo žvakės, kokia padangų būklė. Gerai prižiūrimi automobiliai užsiveda netgi esant 30 laipsnių šalčiui, – kalbėjo automobilių detalių pardavėjas.

Tvarkingi vairuotojai padangas keičia rudenį

Padangų montavimo meistrams didysis darbymetis – spalio ir balandžio mėnesiai, kai automobilius reikia „apauti“ žieminėmis ar vasarinėmis padangomis. Tačiau nemažai darbo jie turi ir kai iškrenta pirmasis sniegas, ir užuomaršos skuba vasarines padangas keisti žieminėmis.

Spustelėjus šaltukui eilė susidarė prie šalia Martyno Mažvydo pagrindinės mokyklos esančio padangų montavimo salono.

– Vieni vairuotojai žiemines padangas montuoja lapkričio mėnesį, kiti laukia pirmo gausesnio sniego, pirmų didesnių šalčių. Yra vairuotojų, važinėjančių universaliomis, vasarai ir žiemai tinkančiomis padangomis, bet geriausias variantas – žiemą važinėti žiemai skirtomis padangomis. Kiekvienam automobiliui gamintojai yra numatę padangų standartą, bet yra nemažai mėgėjų važinėti gerokai platesnėmis už standartą. Vasarą plačios padangos geriau stabdo, o žiemą atvirkščiai – kuo platesnės padangos, tuo sunkiau jomis važiuoti ant sniego ar ledo. Jau nekalbu apie tai, kad kuo platesnė padanga, tuo daugiau kuro suvartoja automobilis. Nesvarbu, vasara ar žiema, oro slėgio padangoje nereikėtų keisti, priklausomai nuo automobilio modelio slėgis turėtų būti nuo 2 iki 2,4 atmosferos. Tiesa, automobilius parduodantys prekeiviai prašo kiek sumažinti oro slėgį padangose, nes tada automobilis tampa „minkštesnis“. Geriausias pasirinkimas žiemą – konkrečiam automobiliui gamintojo numatyta standartinė žieminė padanga, nes vairuotojų saviveikla mažina automobilio saugumą, – perspėjo padangų montuotojas Akmedijus Juška.

Skaityti komentarus (5) Spausdinti  |   Siųsti

Panašūs straipsniai

Jūsų komentaras