Nuo ko pokyčiai šalies mokyklose priklauso labiausiai? (5)

kurjeris.lt inform. | redakcija@kurjeris.lt

2015-12-07 14:46

Programoje „Samsung mokykla ateičiai“ dalyvauja ir „Aušros“ pagrindinė mokykla. Raimondos Alysienės nuotrauka

 Švietimo sistemą Lietuvoje tapo įprasta vadinti sustabarėjusia, nutolusia nuo vakarietiškosios. Pedagogus – senamadiškais, nepriimančiais naujovių, o pamokas – nepatraukliomis ir neįtraukiančiomis. Bet ar tikrai šių dienų mokykla gyvena taip, kaip gyveno prieš dešimtmetį? Apie mokykloms kylančius iššūkius, jų spendimo būdus ir besikeičiantį mokytojų požiūrį pasakojo Tauragės „Aušros“ pagrindinės mokyklos direktorė Snieguolė Bastakienė bei „Renkuosi mokyti“ vadovė Gabrielė Characiejienė.

Technologijų taikymas – būtinas

Kaip praneša programos „Samsung mokykla ateičiai“ vykdytojai, vienas iš didžiausių šių dienų galvosūkių mokytojams – kaip sudominti ir įtraukti vaikus į mokymosi procesą. Anot S.Bastakienės, „Aušros“ moksleiviai, kaip ir daugelyje kitų šalies mokyklų stokoja motyvacijos mokslams, tačiau joje dirbantys pedagogai nenuleidžia rankų ir gręžiasi į tai, kas dabartiniam jaunimui iš tiesų patrauklu – į technologijas.

„Nieko nenustebinsiu pasakydama, kad šiandien vaikų gyvenimą supa technologijos. Dėl šios priežasties įsigijome planšetinius kompiuterius. Be to, per pamokas, mokymosi tikslais, vaikams leidžiame naudotis net ir mobiliaisiais telefonais“, – pasakojo direktorė. Kita vertus, aprūpinti mokyklą tam tikrais išmaniais įrankiais ir manyti, kad moksleivių suinteresuotumas mokytis iš karto pagerės, būtų pernelyg naivu. Pašnekovės teigimu, svarbiausia, kad patys mokytojai vytųsi moksleivius skaitmeninio raštingumo srityje ir technologijas kūrybiškai pritaikytų pamokų metu.

„Daug kas mano, kad mokytojai bijo taikyti technologijas savo pamokose, nes šiems trūksta įgūdžių. Tačiau mūsų mokytojų kolektyvas kitoks. Šiuo metu dalyvaujame skaitmeninių mokymų programoje „Samsung Mokykla ateičiai“. Iš čia semiamės daug naujų idėjų, kurias įgyvendinti bandome jau dabar. Pavyzdžiui, tokiose pamokose, kaip istorija, lietuvių kalba, matematika, naudojame įvairias edukacines programėles pritaikytas išmaniesiems įrenginiams. Džiugu yra tai, kad entuziastingai šias naujoves priima tiek moksleiviai, tiek ir mokytojai“, – kalbėjo direktorė.

Didžiausias iššūkis – savarankiškumo ugdymas

Anot S.Bastakienės, bene didžiausias šių dienų iššūkis gimnazijoje – išmokyti moksleivius savarankiškumo. „Atsakomybė už savo veiksmus, savarankiškumas – labai svarbios jauno žmogaus savybės, kurias reikia lavinti nuo mažumės. Tik tokiu atveju išauginsime lyderius. Mūsų pedagogų kolektyvo siekis – suteikti erdvės mokiniui, kad šis galėtų pats vertinti savo gebėjimus, pastebėti silpnąsias vietas ir jas tobulinti“, – sakė pašnekovė.

„Svarbu, jog mokiniai suprastų, kad patys yra atsakingi už savo gyvenimą ir už savo mokymąsi. Todėl pagrindinis mokytojo vaidmuo yra suorganizuoti, kad mokinys būtų aktyvus veikiantysis, o ne pasyvus stebėtojas“, – įsitikinusi ir programos „Renkuosi mokyti“ vadovė Gabrielė Characiejienė. Ji yra programos „Samsung mokykla ateičiai“ mentorė, padedanti Tauragės „Aušros“ pagrindinei mokyklai siekti skaitmeninių pokyčių.

G.Characiejienė pastebi, kad paprastai mokytojai labai stengiasi, sukuria įvairių metodų, pluša klasėje, laksto, o mokiniai kaip sėdėjo, taip sėdi. Todėl svarbiausias klausimas planuojant pamoką turi būti tai, ko mokiniai joje turėtų išmokti, ir ką jie turėtų veikti, kad išmoktų.

„Formaliai Lietuvoje, palyginus su kitomis Europos šalimis, labai didelė dalis mokinių baigia mokyklą, tačiau mokykloms trūksta įrankių, užtikrinančių, kad kiekvienas jose esantis mokinys geriau mokytųsi. Turime judėti nuo „mokykla – visiems“ prie „mokykla – kiekvienam“. Kartu su Tauragės „Aušros“ pagrindine mokykla kuriame sistemą, kuri padės pastebėti kiekvieno mokinio mokymąsi“, – pasakojo ekspertė.

Mokytojas turi būti lyderis

Kaip teigia G.Characiejienė, jau seniai daug kalbama apie tai, kad šiais laikais mokytojo vaidmuo turi keistis, tačiau pagalbos tam skiriama per mažai. „Lūkesčiai mokytojams yra be galo dideli: tikimasi, kad mokytojai išspręs ne tik švietimo sistemos trūkumus, bet ir socialinės, ekonominės politikos problemas. Kita vertus, yra mažai sisteminės pagalbos mokytojams, kaip jie įvairių visuomenės iššūkių akivaizdoje turėtų būti geri mokytojai, – kalbėjo moteris. – Todėl aš labai džiaugiuosi kiekviena iniciatyva, kuri gali padėti mokytojams tobulėti.“

Tauragės „Aušros“ pagrindinės mokyklos direktorė džiaugėsi, kad mokyklos iššūkius ir stiprybes gerai išryškino dalyvavimas jau minėtoje „Samsung mokykla ateičiai“ programoje. „Dabar matau, kad visi mokytojai supranta pokyčių, lyderystės, technologijų svarbą ir yra pasiryžę priimti naujoves“, – sakė pedagogė.

„Mes suprantame, kad mokytojas turi būti lyderis. Turi ateiti į klasę su naujomis mintimis, idėjomis. Tuomet vaikai jį gerbs ir norės jo klausytis. Svarbu, kad ir iš pačių mokytojų kiltų iniciatyvos, sprendimai, atsiskleistų lyderystės bruožai. Laukti nurodymų iš viršaus – iš administracijos ar švietimo ministerijos – tikrai neužtenka. Reikia visų bendradarbiavimo. Nors didžiosios pokyčių idėjos turi gimti mokytojų galvose, nes problemas pamokose jie mato geriausiai“, – įsitikinusi gimnazijos direktorė.

Programą „Samsung mokykla ateičiai“

Skaitmeninių mokymų programa „Samsung mokykla ateičiai“ siekiama tobulinti mokytojų skaitmeninio raštingumo kompetenciją, mokyti pokyčių valdymo, lyderystės ir kurti mokyklose motyvuojančią, kūrybiškumą skatinančią mokymosi aplinką. 2015–2016 m. programoje dalyvauja 12 mokyklų iš visos Lietuvos, kurios buvo atrinktos iš 106 mokyklų pateikusių paraiškas dalyvauti šiuose mokymuose. Mokymų metu pedagogų komandos turi atlikti paskirtas užduotis ir parengti specialų pokyčių projektą savo mokyklai. Kruopščiausiam, labiausiai įtikinančiam ir labiausiai motyvuotam kolektyvui bus skirtas 10 000 eurų prizas „Samsung“ technologijoms įsigyti. Programą inicijuoja kompanija „Samsung Electonics Baltics“.

Skaityti komentarus (5) Spausdinti  |   Siųsti

Panašūs straipsniai

Jūsų komentaras