„Žalioji“ idėja gali sužlugdyti autobusų parką (34)

Ramunė RAMANAUSKIENĖ | redaktore@kurjeris.lt

2017-02-09 08:22

Tauragės autobusų parkas turi 20 vadinamųjų priemiestinių autobusų, kasdien važinėjančių Tauragės miesto ir rajono keliais. Renaldo Malycho nuotrauka

Nerimo debesis pakibo ir virš dar vienos savivaldybės įmonės – šįkart Tauragės autobusų parko. Daugybę metų ši įmonė teikė keleivių vežimo paslaugas ir nesuko sau galvos, nors dirba nuostolingai. Tačiau jos likimą netrukus gali pakeisti savivaldybės administracijos sprendimas keleivių vežimo paslaugos teikėją parinkti konkurso būdu. Tokio konkurso savivaldybės administracijai prireikė, nes be jo negalėtų pretenduoti į Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą elektriniams autobusams pirkti. Mat Tauragė, pasak S.Mičiulio, siekia tapti žaliausiu šalies miestu. Įmonės vadovybė atvira – jei konkursą laimėtų kas nors kitas, Tauragės autobusų parkas būtų sunaikintas, o bedarbiais taptų dešimtys tauragiškių. 

Kilometražas – pusė milijono km

Tauragės savivaldybės administracija ruošiasi skelbti keleivių vežimo vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais Tauragės rajone paslaugų pirkimo konkursą. Kol kas viešųjų pirkimų sistemoje paskelbta šio pirkimo techninė specifikacija. Joje pateikiamos paslaugos teikimo sąlygos, nurodyti maršrutai, kuriais paslaugos teikėjas turės vežti rajono keleivius. Maršrutų, apimančių miestą ir visus kaimus, – 53.

Beje, skelbiamoje pirkimo specifikacijoje neišvengta klaidų. Sąlygose rašoma, kad keleivius Tauragėje autobusais vežiosianti įmonė privalės laikytis Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimų, reglamentuojančių keleivių vežimo veiklą. Būtų absurdas.

Kaip nurodoma sąlygose, bendras maršrutų kilometražas mieste per metus sudaro arti 50 tūkstančių km, kaimų keliais – netoli 0,5 milijono km.

Parko direktorius: „Mes bijom, neslėpsiu“

Kodėl Tauragės rajono savivaldybės administracijai prireikė tokio konkurso ir kas atsitiktų, jei jo nelaimėtų savivaldybės bendrovė Tauragės autobusų parkas? Tauragės autobusų parko, kurio visos 100 proc. akcijų priklauso savivaldybei, o pagrindinė ir vienintelė paskirtis – keleivių vežimas, direktorius Rimantas Martinavičius atviras – įmonę ištiktų krachas.

Tauragės kurjeris“. Daugybę metų keleivių vežimo paslaugas Tauragėje teikė ir tebeteikia Tauragės autobusų parkas. Įmonė tam ir buvo įsteigta. Kodėl dabar staiga prireikė konkurso tokioms paslaugoms pirkti?

Rimantas Martinavičius. Tam, kad savivaldybė galėtų dalyvauti europiniuose projektuose, reikia išsirinkti vežėją konkurso būdu. Esmė yra čia.

TK. Kokiuose projektuose norima dalyvauti, žinote?

R.M. Dėl elektrobusų įsigijimo.

TK. Reikia manyti, kad jūsų vadovaujama įmonė dalyvaus konkurse.

R.M. Be jokios abejonės.

TK. O jei konkursą laimės kas nors kitas, ne Tauragės autobusų parkas, kas bus su jūsų vadovaujama įmone? Panašiai atsitiko su „Dunokais“, kai konkurso būdu atliekų vežimo paslaugą iš jų perėmė „Ekonovus“.

R.M. Yra pavojus. Kas gali paneigti, kad negali taip būti? Mes bijom, neslėpsiu.

TK. Tauragėje vargu ar yra antra tokia įmonė, kuri galėtų teikti tokią paslaugą.

R.M. Bet yra Lietuvoje vežėjų, kurie gali teikti tokią paslaugą. Panašiai atsitiko Šiauliuose – ten konkursą kartu su viena Lietuvos įmone laimėjo latvių kompanija.

TK. Konkurso laimėtojui atiteks visi jūsų maršrutai?

R.M. Taip, visi miesto ir priemiesčio maršrutai. Tai ir visi tie maršrutai, kuriais į mokyklas vaikus vežame. Šiai paslaugai teikti turime apie 20 autobusų.

TK. O kiek darbuotojų turite?

R.M. Iš viso 60. Vairuotojų yra 32. Jie važiuoja ne tik vietiniais maršrutais, bet ir tarpmiestiniais.

TK. Jei iš jūsų būtų atimta teisė keleivius vežioti vietiniais maršrutais, tai įmonei kas lieka – tik tarpmiestiniai? Kokias dar paslaugas teikiate? Kiek darbuotojų netektų darbo?

R.M. Taip, liktų tik tarpmiestiniai maršrutai ir remonto baras, kuriame remontuojame autobusus. Žinoma, daugiausiai savo. Dar plovykla veikia. Šiek tiek uždirbame iš tų paslaugų, bet nedaug. Jei konkurso nelaimėtume, situacija būtų labai liūdna. Manau, kad su tarpmiestiniais pervežimais taip pat laukia konkursai. Tarpmiestiniai maršrutai yra visai kita pervežimų kartelė. Jei įvyktų blogiausias scenarijus, darbuotojų įmonėje stipriai mažėtų.

TK. Gal žinote, ar didelės kompanijos domisi tuo savivaldybės konkursu?

R.M. Dar rudenį, kai buvo preliminarios kalbos apie tai pradėtos, žinau, kad domėjosi keletas kompanijų.

TK. O jums savivaldybės administracijos atstovai gal sakė, kiek norėtų įsigyti elektrinių autobusų?

R.M. Norai dar nieko nereiškia. Čia tik sprendžiamos europinio projekto ekologiniam transportui visam regione įsigyti galimybės. Kiek žinau, kalbama apie 760 tūkstančių eurų. Galima tiek Europos Sąjungos paramos gauti. Tačiau elektrobusai labai brangūs, priklausomai nuo konfigūracijos, gali kainuoti iki 350 tūkstančių eurų.

TK. Kada konkursas turėtų įvykti?

R.M. Šiuo metu derinamos jo sąlygos. Manau, kad kovo mėnesį.

Valdybos pirmininkė mano, kad būtų blogai

Tauragės autobusų parko valdybos pirmininkė, Šiaulių banko Tauragės filialo vadovė Giedrė Stulginskienė sako, kad valdyba svarstė klausimą, susijusį su savivaldybės planuojamu skelbti konkursu keleivių vežimo paslaugai pirkti. Paklausta, ar valdyba diskutavo, koks likimas ištiktų įmonę, jei konkursą laimėtų kita kompanija, G.Stulginskienė sakė, kad spėlioti čia nėra ką.

– Į posėdį įmonės valdyba rinksis vasario pradžioje, tuomet nagrinėsim autobusų parko galimybę dalyvauti šiame konkurse išsamiau. Žinau, kad šiuo metu derinamos konkurso sąlygos, nes paslauga tokia netipinė, reikia, kad ir savivaldybei būtų gerai, ir kad paslauga nebrangtų. Konkursas pakankamai sudėtingas. O kas būtų su įmone, jeigu ji nelaimėtų konkurso, viskas aišku. Būtų blogai, – sakė G.Stulginskienė.

Pasak už konkurso vykdymą atsakingos savivaldybės Plėtros, investicijų ir turto valdymo skyriaus vyriausiosios specialistės Aušros Stankienės, kol kas keleivių vežimo kompanijos savivaldybės planais skelbti konkursą keleiviams autobusais vežti nesidomi.

– Tačiau dažniausiai praktikoje taip yra – kai paskelbiame tik pirkimo techninę specifikaciją, įmonės tyli, o kai jau paskelbiame patį konkursą, tada kreipiasi. Techninę specifikaciją turime paskelbti penkias dienas prieš patį konkursą. Bet konkursą paskelbsim truputį vėliau, nes turim gauti Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimą kai kuriais klausimais, – sakė A.Stankienė.

Pasak A.Stankienės, kai savivaldybės administracija jau turės pasirašiusi sutartį su konkursą laimėjusia keleivių vežimo įmone, galės pretenduoti į Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą elektrobusams įsigyti.

Nori pirkti 2–3 elektrinius autobusus

Pasak savivaldybės atstovo spaudai Dovydo Kaminsko, konkurso būdu atrinkti vežėją nuspręsta atsižvelgus į Europos Sąjungos teisės aktų ir Konkurencijos tarybos rekomendacijas. D.Kaminsko teigimu, vežėją parinkti būtent konkurso būdu įpareigoja Kelių transporto kodeksas.

Atstovas spaudai patvirtino, kad savivaldybės administracija ketina teikti paraišką Europos Sąjungos paramai gauti – planuoja pirkti 2–3 aplinką mažai teršiančius autobusus, o tam, kad paraišką apskritai galima būti teikti, keleivių vežėjas privalo būtų atrinktas konkurso keliu.

Į „Tauragės kurjerio“ klausimą, ar savivaldybės administracija svarstė situaciją, koks likimas ištiktų ilgus metus šią paslaugą teikusį Tauragės autobusų parką, jei konkurso jis nelaimėtų, nei D.Kaminskas, nei savivaldybės administracijos direktorius Modestas Petraitis neatsakė.

Prieš keletą savaičių su rajono meru buvo susitikę Vengrijos atašė ir šios šalies elektrobusų gamybos verslo atstovas. Jie, kiek anksčiau ir kiti elektrobusų gamintojai Tauragės savivaldybės administracijai siūlo pirkti šių ekologiškų transporto priemonių. Siūlytojai informuoti, kad savo pinigų šiam reikalui savivaldybė neturi, nebent gautų paramą iš Europos Sąjungos.

Skaityti komentarus (34) Spausdinti  |   Siųsti

Panašūs straipsniai

Jūsų komentaras