Sausį į pirmą kartą Saudo Arabijoje vyksiantį Dakaro ralį važiuos net penkios lietuvių komandos. Su viena jų į kelią leisis ir tauragiškis – džipų autoserviso Norkaičiuose savininkas Ernestas Tenikaitis. Ernestas iš tų komandos narių, kuris šlovės atveju gali likti nuošalėje, bet tik jei kas nutiks, gali sulaukti „puntukų“ į savo daržą. Tauragiškis – lenktyninio vilniečių Ginto Petraus ir Tomo Jančio ekipažo automechanikas.
Trasos ilgesnės ir pavojingos
2020 metais Dakaro ralis vyks nebe įprastose Pietų Amerikos dykumose, o naujoje teritorijoje – Saudo Arabijoje. 42-rasis Dakaro ralis startuos sausio 5 dieną Džedos mieste.
Greičio ruožai dvigubai ilgesni nei 2019 metais – 2020-ųjų Dakaro ralio dalyvių laukia 6 tūkst. kilometrų greičio ruožų. Truks ne 11, o 13 dienų – 12 skirta lenktynėms ir viena poilsiui. Ekipažai vidutiniškai per dieną turės įveikti 500 kilometrų. Kaip įvardija organizatoriai, 65 proc. trasų – smėlis. Vien kopos sudarys dvi lenktynių dienas. Likusią dalį – 35 proc. – ekipažai varžysis kieto grunto, akmeningomis, uolėtomis trasomis, itin pavojingomis technikai. Prie viso to prisideda nežinomybė – nauja lokacija ir naujos trasos.
Dalyvių sąraše – 351 transporto priemonė: 170 motociklų ir keturračių (1 iš Lietuvos), 134 automobiliai (net penki iš Lietuvos) ir bagiai bei 47 sunkvežimiai. Iš viso – 557 dalyviai, atstovaujantys 53 valstybėms.
2020 metų Dakaro ralį šturmuos rekordiškai daug lietuvių nei kada nors anksčiau. Trys jau seniai žinomi automobilių ekipažai: Benediktas Vanagas ir Sebastianas Rozwadowskis su „Toyota Hilux Overdrive“, Vaidotas Žala ir Saulius Jurgelėnas su „Mini John Cooper Works Rally“, Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis su „Toyota Hilux Overdrive“.
Keliaus ir dar dvi lietuviškos komandos: „Toyota Hilux Overdrive“ automobiliu Dakaro ralio startui ruošiasi Gintas Petrus ir Tomas Jančys, o su buvusiu Vaidoto Žalos „Toyota Hilux“ trasą įveikti pasiryžę Edvinas Juškauskas ir Aisvydas Paliukėnas.
Antrą kartą į Dakaro ralį vyks motociklininkas Arūnas Gelažninkas, kuris savo debiuto metu 2019 metais užėmė 24-ąją vietą.
Tauragiškis Ernestas Tenikaitis į Dakarą vyks su vilniečiais Gintu Petrumi ir Tomu Jančiu. Gintas vairuos, Tomas bus šturmanas. G.Petrui šis Dakaras ne pirmas, jis jau yra važiavęs Afrikoje. Jo karjera įspūdinga: trys Dakaro raliai (finišą pasiekė dviejuose, pirmajame iškovojo 51-ąją vietą) ir 6-oji vieta Africa Eco Race (senojo tradicinio Dakaro tęsinys Afrikos žemyne).
Komandoje bus ir techninio aptarnavimo automobilio vairuotojas Tomas. Su šiuo komandos nariu E.Tenikaitis sakė dar nesusipažinęs.
Automechanikas savamokslis
32-ejų metų Ernestas Tenikaitis su šeima gyvena Tauragėje. Jis – Norkaičiuose veikiančio džipų autoserviso savininkas ir automechanikas. Autoservise, be jo, dirba dar du žmonės. Prieš ketverius metus vyras atsikėlė iš sostinės į Tauragę. Su žmona Giedre augina šešerių metų dukrą Austėją. Vasarį laukia šeimos pagausėjimo.
E.Tenikaitis pagal specialybę – miškininkas, baigė Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademiją, dabartinį Aleksandro Stulginskio universitetą. Sakė labai mylintis gamtą, bet ne mažiau žavisi technika – automechanika traukė nuo vaikystės. Ernestas – automechanikas savamokslis, jo vadovaujamas autoservisas remontuoja visais keturiais ratais varomus automobilius. Automobilių remonto patirties įgijo sostinėje. Į Norkaičiuose įkurtą servisą atvažiuoja klientai ir iš kitų miestų.
Išvyksta jau rytoj
Į kasmetines bekelės ralio lenktynes Lietuvos komanda išskris jau rytoj vidurdienį. Ralio startas – sausio 5-ąją. Pašnekovas patikino jo nekantriai laukiantis:
– Tai mano svajonės išsipildymas. Norisi pamatyti, praplėsti akiratį.
Vis dėlto vyras supranta, jog jo pareigos šiame ralyje tokios, kad sėkmės atveju gali likti scenos užkulisiuose, o jei tik nutiks žmogiškųjų klaidų, gali būti stipriai skalpuojamas.
– Tada „puntukai“ į mano daržą kris. Bet man svarbiau pačios komandos nuomonė. Jei jie (Gintas Petrus ir Tomas Jančys, – red.) manimi nepasitikėtų, į komandą būtų nekvietę, – įsitikinęs E.Tenikaitis.
Ernestas sako, kad Dakaro ralio repeticiją turėjo rugsėjį Bulgarijoje, Balkanų ralyje. Tuomet važiavo džipu, tuo pačiu, kuriuo leisis per dykumas Saudo Arabijoje, tačiau tuokart lenktynių trasos komanda neįveikė.
– Pageso džipo širdelė. Bet išbandėme, sužinojome, sutvarkėme, – vardijo pašnekovas.
Dalyvavimas Dakare – darbas ar hobis? E.Tenikaitis tvirtina, kad abu. Su technika Ernestas draugauja nuo dvylikos metų.
– Man patinka technika, tobulinimai, sprendiniai. Tai mano gyvenimo variklis, – sako tauragiškis.
Kaip seksis Dakare, suprantama, sunku spręsti, tačiau asmeniškai jam svarbu, kad komanda pasiektų finišą.
– Ar kiti komandos nariai turi kitų tikslų, sunku atsakyti. Kiekvienas dirbame ir dirbsime savo darbą. Kiekvienas turim jį atlikti kuo geriau. Kiekviena valanda ir minutė komandos nariams bus iššūkis, – patikino E.Tenikaitis.
Teks dirbti ir naktimis
Dakare automechanikams teks ištverti ir karštį, ir dirbti net naktimis. Tiesa, naktimis temperatūra gerokai nukrenta – iki maždaug 5 laipsnių šilumos nuo 35. Pašnekovas sako esąs užsigrūdinęs, mat šaltuoju metų laiku kartą per savaitę kaitinasi pirtyje, o dirbti jam yra tekę ir naktį.
– Atvažiuoja klientai ir sako: reikia čia ir dabar sutvarkyti, arba rytojuj būtinai reikia. Legendinės frazės. O kai suremontuoji ir paskambini, kad pasiimtų mašiną, išgirsti, kad dabar negali, atvažiuos kitą dieną ar net kitą savaitę. Tą patį jums papasakotų kiekvienas automechanikas, nes su tuo visi susiduriam, – atviravo autoserviso savininkas.
Ernestas sako, kad Dakaro ralyje apie penktą–šeštą valandą vakaro jo dalyviai sustos, o mechanikai mašinas apžiūrėti privalės iki ryto.
– Į Dakarą vykstame techninės pagalbos automobiliu, kuriame yra mini dirbtuvės. Nuo vienos stotelės iki kitos juo važiuosime asfaltuotu keliu, turėsim GPS ir organizatorių maršrutus, kad nenuklystume nuo maršruto, – pasakojo E.Tenikaitis.
Kad ir tiesesniu ir ne dykuma einančiu keliu Ernestui teks važiuoti, jis žino – smėlio bivakuose (Dakaro ralio stovyklose, vis kitoje maršruto vietoje) vis tiek teks paragauti. Ernestas jau išklausė įvairių patarimų, kaip nuo jo apsisaugoti, kad nenukentėtų akys, prireikti gali net akvalango.
Pašnekovas pažadėjo grįžęs papasakoti įspūdžius. O šiandien linkime jam ir visai komandai sėkmės.