Vyriausybė pritarė prezidento iniciatyvai suteikti savivaldai daugiau teisių ir perduoti jos atsakomybėn rajoninius kelius ir jų priežiūrą miestų bei miestelių teritorijose. Jei Seimas pritars, keliai bus perduodami kitais metais. Miesto seniūnas mano, kad pirmiausia kelius reikia sutvarkyti kapitaliai, o tik tada perduoti savivaldos žinion.
Savivalda prižiūrės geriau
Seimas imsis svarstyti, ar didinant savivaldybių savarankiškumą ir vietinės kelių infrastruktūros valdymo efektyvumą jau nuo 2026-ųjų savivaldybėms iš AB „Via Lietuva“ perimti valstybinės reikšmės rajoninių kelių ruožus, esančius miestų ir miestelių teritorijose. Įstatymo pakeitimas inicijuotas tikintis, kad tokiems keliams tapus vietinės reikšmės keliais ir pasikeitus jų statusui jų tvarkymas taptų paprastesnis. Savivaldybės galės pačios spręsti, kokia susisiekimo infrastruktūra sulauks pokyčių, atsižvelgti į vietos gyventojų poreikius. Autobusų stotelės ar pėsčiųjų perėjos įrengimo nebereikės laukti kelerių metų.
– Išgirdau šią naujieną ir visai neapsidžiaugiau. Mieste yra didelis tinklas valstybinės reikšmės kelių. Dabar tas gatves valo ir prižiūri AB „Kelių priežiūra“, o jei jie pereis savivaldybės žinion, prižiūrėti gaus seniūnijos. Tam ir lėšų reikia, ir pajėgumų. Jei keliai būtų idealios būklės, tokie, kaip Gedimino gatvė, nieko blogo nematyčiau, – svarstė Tauragės miesto seniūnas Žilvinas Majus.
Prižiūri, nors ir nepriklauso
Pasak Ž.Majaus, Tauragės mieste valstybinės reikšmės yra šios gatvės: Gedimino, Šilalės, Aerodromo, Pramonės, Melioratorių, Šlaito, Dariaus ir Girėno.
– Kelius reikia prižiūrėti visais metų laikais: pavasarį nušluoti, taisyti duobes, žiemą valyti sniegą. Nors Aerodromo gatvė nėra seniūnijos atsakomybėje, bet nuolat sulaukiu gyventojų skundų dėl labai blogos kelio būklės. Perduodu informaciją atsakingiems asmenims, bet situacija negerėja. Perėmus tokias avarines gatves, joms sutvarkyti reikės milžiniškų pinigų, – įsitikinęs seniūnas.
Praėjusią vasarą per karščius gyventojai skundais užvertė seniūniją dėl pačiame miesto centre asfalte išspaustų gilesnių nei 20 centimetrų provėžų. Po skundų ir prašymų atkreipti dėmesį į eismo saugumą, gatvė iš dalies buvo sutvarkyta.
– Ateina pavasaris, gatvėse veriasi duobės. Jei visos gatvės pereitų seniūnijos žinion, net sunku būtų suskaičiuoti, kokios sumos prireiktų jų remontui. Kitos sritys tikrai nukentėtų, – sakė Ž.Majus.
Nebus greita ir lengva
Įstatymo projekte numatoma, kad perdavus kelius savivaldybėms skiriama Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų dalis vietinės reikšmės keliams per dvejus metus didėtų 10 proc. – nuo 33 proc. iki 43 proc. Pasak Ž.Majaus, tokių pinigų vargiai užtektų, o pasakyti, kiek kainuotų kapitalinis perduodamų kelių sutvarkymas, sudėtinga.
Tauragės rajono meras Dovydas Kaminskas patikino, kad savivaldybių asociacija ne kartą yra išsakiusi poziciją, jog rajoninius kelius miestų ir miestelių teritorijose savivaldybė sutvarkytų geriau nei dabar tai daro atsakingos institucijos, bet tie keliai, pasak mero, prieš pereidami savivaldybės žinion, turi būti kapitaliai suremontuoti.
– Situacija tikrai įdomi. Manau, kad kelių perdavimas savivaldai yra ne metų, o dešimtmečių reikalas. Prieš priimant tokį sprendimą reikia gerai jį išdiskutuoti. Labai gerai būtų, jei bendrovė „Via Lietuva“ prižiūrėtų daug mažiau kelių, bet savivalda prisiimti apleisto turto tikrai nenori. Perimant kelius turi šalia eiti ir pinigai jų priežiūrai. Gedimino gatvę Tauragėje sutvarkėme turėdami bendradarbiavimo sutartį ir tokį kelią perimsime. Jei visi kiti keliai būtų tvarkomi pagal bendradarbiavimo sutartis, prisiimti atsakomybę už juos nebūtų sunku, – įsitikinęs rajono meras.
Dovydas Kaminskas mano, kad būtų nesąžininga savivaldybių atžvilgiu perimti kelius, kuriems tvarkyti nenumatytas arba numatytas labai mažas finansavimas.
– Lėšų kelių remontui visą laiką trūksta. Įsivaizduokime, kas būtų, jei perimtume kokius 8 kilometrus žvyrkelio, o remontui lėšos būtų padidintos 5 procentais. Vykdant perėmimo procesą reikia kalbėti apie kiekvieną perimamą kelią konkrečiai, tuo pačiu aptariant ir jam skirtą finansavimą. Tai tikrai nebus greitas procesas, vien dokumentacijai paruošti kiek laiko prireiks, – „Tauragės kurjeriui“ sakė meras.
Komentarų: 1
Taip ,,keliai,, galvos kryžiažodis ! Gerai, kad keliais nebevažiuoja ,,Belaz,, Kražiai, Didieji Kirovai ! Ką tada darytųvaldžios kalbėtojai – lelės , Vilniuje ! Tai gal atiduotų kelių priežiūrą – davatkoms ir visų konfesijų bažnyčių plepėtojams vyskupėliams. Tie gal iš nesupratimo tik mokėdami iš nosies į gerklę valgyti – pasikartų per pilnatį !nieko tegul Vilnius finansuoja , galų gale Gražulis tegul siunčia pinigus, juk gal su ,,desna,, dviračiu pramonės kelių kartu su gudragalviu Sysu.