Paskutinį gegužės savaitgalį Tauragės dangų raižys geriausi šalies pilotai – Tauragės aerodromo savininkas organizuoja aviacijos šventę ir tikisi, kad renginys taps tradicinis. Kol kas vyksta rėmėjų paieška, derinama programa ir tariamasi su geriausiais šalies pilotais dėl akrobatinių triukų ore.
Aerodromas – naujose rankose
Dar nepraėjo nė pusmetis, kai Tauragės aerodromas perėjo į naujas rankas. Po daugiau nei dešimtmečio gyvenimo Prancūzijoje į gimtąją Tauragę grįžęs verslininkas Dainius Mozūras nupirko aerodromą iš ilgamečio jo savininko, piloto Kosto Bastakio. D.Mozūras pripažįsta, kad meilė skraidymui užgimė Prancūzijoje ir įgytomis žiniomis, turima technine baze aerodrome jis norėtų dalytis su tauragiškiais.
– Planų daug. Norime ir vaikus mokyti skraidyti, mokyti naudotis dronais, organizuoti oro turizmą. Tokių aerodromų, kaip Tauragėje, šalyje liko labai nebedaug. Turintys ultralengvuosius lėktuvus naudojasi paslaugomis, atskrenda į Tauragę ir iš Vilniaus, ir iš Lenkijos, – aprodydamas aerodromo patalpas Girininkų kaime pasakojo D.Mozūras.
Aerodromas Girininkuose įkurtas už mažiau nei dešimties kilometrų nuo Tauragės. Jis pastatytas 1983 metais. Tuomet buvo nuspręsta Tauragėje įrengti pakilimo taką ir nusileidimo aikštelę. Iš čia kildavo trąšas rajono laukuose barstę lėktuvai. Vėliau aerodromu naudojosi ir kariškiai. Prieš 15 metų, sausį, Tauragės aerodromui suteiktas civilinio aerodromo tinkamumo naudoti pažymėjimas. Šiuo metu jame kyla ir leidžiasi ultralengvieji orlaiviai.
Skraidyti bijojo
Naujasis aerodromo savininkas gimė ir augo Aukštupiuose, vėliau pakėlė sparnus į Prancūziją, įkūrė ten verslą, įmonę turi ir Tauragėje. O visai neseniai kartu su šeima grįžo į Lietuvą.
– Viskas Prancūzijoje sekėsi gerai, bet atsibodo. Nesvarbu, kad svetur gyveni daugiau negu dešimtmetį, kalbi jų kalba, vis tiek esi svetimšalis, emigrantas. O čia ir šeima, ir veiklos daugiau: pamedžioti, paskraidyti, gimines aplankyti reikia. Dar gimė dukra, nusprendėme, kad laikas grįžti namo, – sprendimą grįžti į Lietuvą pagrindė pašnekovas.
Paklaustas, kokia pagrindinė jo, kaip verslininko, veikla, Dainius juokavo, kad iš pradžių, kaip ir dauguma tauragiškių, vertėsi naudotų automobilių prekyba, vėliau pradėjo remontuoti ir prekiauti žemės ūkio technika, o dabar užsiima logistikos veikla.
– Skraidyti pradėjau Prancūzijoje. Mano buvęs verslo partneris sugalvojo, kad reikia išmokti pilotuoti. Prancūzijoje šis užsiėmimas sparčiai populiarėja. Mokėmės skraidyti gal dvejus metus, bet aš taip ir nepabaigiau mokyklos. Sužinojau, kad baigti mokslus galiu Tauragėje, pilotus ruošia Kostas Bastakys. Būtent šiame aerodrome ir pabaigiau mokslus, gavau licenciją. Juokinga tai, kad prisimenu dar laikus, kai bijojau skristi net keleiviniu lėktuvu, o dabar ore man – pats geriausias poilsis, – pasakojo Dainius ir juokėsi, kad būna dienų, kai net pažadėjęs šeimai laiką leisti kartu pažado netesi ir kyla į orą pabūti su savomis mintimis ir pailsėti skrisdamas virš Tauragės.
Pilotas pripažįsta, kad lėktuvai ir aukštis sukelia priklausomybę, o ir kalbos, jog pilotavimas – brangus malonumas, jau nėra pagrįstos.
– Lėktuvą gali nusipirkti ir už kelis tūkstančius eurų, ir už dešimtis tūkstančių. Čia kaip automobilis. Benzino skrydžiui irgi labai daug nereikia. Pakanka keliolikos litrų, kaip galingam visureigiui. Gal tik licencija pradžiai daugiau kainuoja. Bet ją išsilaikai vieną kartą ir visiems laikams. Išleidi gal 4–5 tūkstančius eurų, – kainas šiek tiek pakomentavo D.Mozūras.
Nori atgaivinti aviaciją Tauragėje
Tauragės aerodrome eismas nedidelis, bet juo mielai naudojasi pilotai ne tik iš Lietuvos, bet ir iš kaimyninių šalių. Kai kurie verslininkai, pilotuojantys ultralengvuosius lėktuvus, taip pat renkasi kelionę oru, o ne magistralėmis. Pilotas tikina, kad ore visada saugiau nei ant žemės, o aviakatastrofos dažniausiai įvyksta dėl žmogiškosios klaidos, o ne technikos gedimo. Norint jų išvengti – svarbu neatsipalaiduoti ir suprasti, kad lėktuvas – ne automobilis, panorus sustoti taip paprastai nepavyks.
– Džiaugiuosi, kad vis daugiau žmonių atranda aviaciją. Pas mus aerodrome leidžiasi verslininkai iš sostinės ir kitų miestų, kurie turi suplanavę verslo susitikimus Tauragėje. Lėktuvu pasiekti norimus taškus daug greičiau nei automobiliu. Pernai mūsų keli pilotai skrido į šventę Kuršių nerijoje. Jie ten nuskrido per 22 minutes, o aš važiavau automobiliu 3,5 valandos. Pats toli nesu skridęs, nežinau, kiek laiko užtrukčiau iki Vilniaus. Liūdna tik tai, kad Lietuvoje mažėja privačių aerodromų. Jie užėmė didelius hektarus žemės, kurios prireikia kitiems verslams. Kai pirkau šį aerodromą, supratau, kad reikia jį išlaikyti, o geriausias tam laikas yra dabar, – įsitikinęs D.Mozūras.
Verslininkas supranta, kad vienintelis Tauragėje esantis aerodromas reikalui esant gali būti naudojamas ir šalies gynybos tikslais, ir yra tam pasiruošęs.
– Kai tik nusipirkau aerodromą, kilo mintis supažindinti tauragiškius su oreivių gyvenimu. Pagalvojau apie aviacijos šventę. Dar kai skraidyti mokiausi Prancūzijoje, stebėjausi, kad ten renkasi pilotuoti ne dešimtys, o šimtai norinčiųjų, manau, kad ir Tauragėje tokia veikla gali smarkiai išpopuliarėti. Juolab, kad dabar jaunimas domisi ir dronais, nori išmokti juos skraidinti. Jau esu sutaręs su instruktoriumi, gal pavyks turėti simuliatorių ir mokymus organizuoti pas mus. Taip pat aerodrome yra daugybė puikių salių, vietos renginiams. Aviacijos šventės metu tikrai visus supažindinsime su veikla, – tikino pašnekovas.
Kviečia rėmėjus
Aerodromo angaruose stovi keli ultralengvieji lėktuvai, o šalia pastato – jau savo karjerą ore baigęs lėktuvas, kuriuo į orą būdavo keliami parašiutininkai. D.Mozūras planuoja jį rekonstruoti ir pritaikyti asmeninėms šventėms.
– Tikimės, kad į aviacijos šventę atvyks keli tūkstančiai tauragiškių, svečiai iš kitų rajonų, todėl galvojame ir apie aikšteles automobiliams statyti. Ateityje čia norėčiau perkelti ir savo įmonę, kad viskas vietoje būtų, – planuoja pašnekovas.
Surengti aviacijos šventę sugalvojęs verslininkas ieško rėmėjų, kurie norėtų bendradarbiauti ir paremti pinigais ar produkcija. D.Mozūras pripažįsta, kad eiti ir prašyti ištiesus ranką nelengva, jau susitaikė, kad didžiausią finansinę naštą teks tempti pačiam.
– Jei būčiau iš anksto žinojęs, kiek viskas kainuoja, gal tokių užmojų ir nebūčiau planavęs, – juokiasi Dainius.
Renginys ir danguje, ir ant žemės
Paklaustas, ką tauragiškiai išvys aviacijos šventėje, detalios programos D.Mozūras dar neatskleidė, bet pasidžiaugė, kad akrobatinius triukus pažadėjo parodyti akrobatinių skrydžių trijulė ANBO. Vieną jų pasirodymą tauragiškiai galėjo stebėti prieš trejus metus per miesto šventę.
– Jau pradėjome dėlioti renginio programą, bet labai svarbu pasakyti ir tai, kad visos aviacijos šventės priklausomos nuo oro. Jei dangus bus apniukęs, lis ar pūs vėjai, šventės datą gali tekti koreguoti. Kol kas galvojame apie gegužės 31 dieną. Tiksli data paaiškės tik prieš pat renginį, kai matysime prognozuojamus orus. ANBO pažadėjo surengti du pasirodymus, tariamės su akrobatinės aviacijos asu Igoriu Lobanovu ir jo kolega. Taip pat pasirodys tauragiškis Eltonas Maleckis. Labai daug aviacijoje pasiekęs žmogus, žinomas visoje Europoje. Taip pat atskris senoviniai lėktuvai, šventės svečiai galės už mokestį paskraidyti, norintys gal net iššokti parašiutu. Veiksmas vyks visą dieną, o vakarą vainikuos muzikinės grupės pasirodymas, – šiek tiek apie šventės programą papasakojo organizatorius.
Svečiams, atvykstantiems į aviacijos šventę, bilietų pirkti nereikės.
Komentarų: 1
Smagu, Tauragė visada išlieka senų vertybių saugotoja. Lėktuvas – kukuruznikas smagus skraidiklis, skristi su trašom ir pabarstyti ypač seimo aplinką, labai tiktų, žmonės pavargo nuo jų plepalų, gal kažkas išeis į gerą. Džiaugiamės visi, gal į Panevėžį atskris lėktuvas, vandens užlies ant savivaldybės, nors šalia esantį gaisrinė ji nesupranta, kad palaistyti šalia augančias eglės prie savivaldybės būtų puikus žygdarbis.. su šventėmis !