fbpx

NMA bendradarbiavimas – sklandus paramos administravimas

Dalintis:

Per daugiau kaip 20 metų Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) veikla plėtėsi, darbo apimtys sparčiai didėjo, todėl ir iššūkių viską aprėpti tikrai netrūko. Nepaisant to, NMA turi aiškius prioritetus – bendradarbiaujant su socialiniais partneriais ir klientais, Žemės ūkio ministerija ir jai pavaldžiomis bei kitomis institucijomis, užtikrintas greitas, kokybiškas, sklandus ir skaidrus paramos lėšų paskirstymas. NMA vadovas Aleksandras Muzikevičius tvirtai apibrėžia agentūros veiklos kryptis: „Mūsų organizacijos pagrindiniai tikslai – daryti viską, kad klientas būtų patenkintas mūsų teikiamomis paslaugomis, laiku gautų užtikrintą bei kokybišką pagalbą iš kompetentingų NMA darbuotojų, o paramos teikimas nestrigtų ir kuo greičiau pasiektų pareiškėją.“

Mažiau biurokratijos – lengvesnis paramos gavimas

NMA kasmet siekiama mažinti administracinę naštą teikiant paramą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos priemones (KPP). NMA vadovas A.Muzikevičius rimtai vertina visas pastangas, susijusias su administracinės naštos mažinimu: „Ne vienerius metus tai yra vienas iš svarbiausių NMA veiklos prioritetų, juk perteklinis susirašinėjimas, dėmesio skyrimas mažareikšmėms detalėms ne tik trukdo ir painioja ūkininką, bet ir lėtina paramos administravimo, jos skyrimo procesą. Maži žingsniai atsisakant bereikalingos biurokratijos skirtinguose paramos administravimo etapuose gali tapti reikšmingais didinant viso paramos teikimo mechanizmo sukimosi greitį.“

Todėl praėjusiais metais, siekiant mažinti administracinę naštą, kaip ir paklausimai raštu tokią pat svarbą įgavo vertintojo skambutis pareiškėjui. Pareiškėjui skambinama, kai reikia išsiaiškinti projekto veiklos ar verslo modelį, paprašyti pateikti trūkstamus dokumentus ar paaiškinti smulkius neatitikimus.

Kitas svarbus pakeitimas, kuriam pritarė ir Žemės ūkio ministerija, žymiai sumažinęs administracinę naštą ir taikytinų sankcijų skaičių, buvo leidimas paramos gavėjui nedrausti investicijų iki 10 tūkst. Eur vertės. Pagal daugelį KPP priemonių drausti privalu tik registruojamą turtą. Peržiūrėjus valdų skaldymo atrankų kriterijus ir juos patikslinus, sumažėjo valdų skaldymo neatitikimų skaičius – tai lėmė ir mažesnį pareiškėjų skaičių, iš kurių prašyta pateikti valdymo teisę patvirtinančius dokumentus.

Paslaugų greitis, kokybė, skaidrumas

Tiek mažindama administracinę naštą, tiek siekdama ir kito NMA prioritetinio tikslo savo klientams paslaugas teikti greitai, kokybiškai, skaidriai, NMA tobulina darbo procedūras ir pasitelkia LEAN metodą, kurį pirmiausia stengiamasi pritaikyti paraiškų, pateiktų pagal KPP priemones, vertinimo, administravimo ar paramos skyrimo etapuose. Pavyzdžiui, NMA skyrė daug dėmesio administratorių rengiamų paklausimų kokybei gerinti: atliekama paklausimų kokybės kontrolė, pradėtos rengti tipinės klausimų formuluotės, siekiant trumpinti paklausimų rengimo laiką.

Vystant teikiamų paslaugų greitį, kokybę, skaidrumą, itin pasiteisina pasitikėjimas informacinėmis sistemomis, jose esančiais ir perduodamais duomenimis. 2021 m. ieškota sprendimų, kaip paprasčiau atpažinti pasėlius, saugoti ir administruoti palydovinius atpažinimo duomenis. Sukurti visuomenei atveriamų NMA duomenų rinkiniai bei atverti duomenys. Paskelbti atviri duomenys gali būti naudojami be apribojimų komerciniais ir nekomerciniai tikslais. Tai dar vienas žingsnis, didinantis NMA darbo skaidrumą.

Laikui bėgant aiškėjo, kad popierinių dokumentų pildymas, jų taisymas ir tikslinimas ranka, teikimas NMA tik NMA darbo metu ir tik NMA padaliniuose yra sklandaus administravimo proceso trikdis, todėl sudaroma vis daugiau galimybių dokumentus pagal KPP priemones teikti elektroniniu būdu. „2021 metais daug dirbome, kad įgyvendintume nuo 2022 metų pradžios KPP programos administravimo taisyklėse įsigaliojusias svarbias nuostatas, įpareigojančias NMA klientus paraiškas, mokėjimo prašymus ir ataskaitas su reikalingais priedais teikti tik elektroniniu būdu. Šie pakeitimai labai svarbūs siekiant spartinti paramos administravimo procesą, užtikrinant informacijos saugą, o šalyje nuolat kintant pandeminei situacijai – tai ir saugus būdas teikti dokumentus, rūpinantis savo bei kitų sveikata“, – tvirtina NMA vadovas A.Muzikevičius.

Tiek NMA klientai, tiek darbuotojai jau įvertino elektroniniu būdu teikiamų dokumentų naudą, jiems tai nebėra naujiena, tad NMA aktyviai tobulina šiuos darbo metodus. NMA klientui stengiamasi suteikti kiek įmanoma daugiau informacijos apie dokumentų teikimo būdą. Visus metus buvo vykdomi mokymai, tiesioginės transliacijos apie paraiškų, mokėjimo prašymų pagal populiariausias KPP priemones pildymą – jos bus vykdomos ir šiais metais. Taip pat NMA klientams pirmą kartą sudarytos galimybės konsultuotis per MS Teams platformą.

NMA nesustoja ir toliau plėtoja elektroninių paslaugų galimybes – numatyta automatizuoti ir robotizuoti tam tikrus procesus, „įdarbinti“ dirbtinį intelektą, kad konsultuotų NMA klientus, taip pat kuriamas vieningas el. paslaugų portalas – klientai bus raginami naudotis vieninga elektronine sistema, kuri padės paprasčiau ir lengviau valdyti duomenis, tobulinti paramos teikimo procesus.

Maži pakeitimai – iškalbingi rezultatai

Iš pirmo žvilgsnio smulkūs, bet reikšmingi pakeitimai išsivysto į iškalbingus bendrus NMA veiklos rezultatus. Kasmet NMA klientams pervedama vis didesnė bendra paramos suma – 2021 m. ji rekordiškai didelė ir siekia beveik 1 mlrd. Eur (2019 m. – 853 mln. Eur). Taip pat svarbu pažymėti, jog 2021 metais buvo išmokėta dar daugiau avansinių išmokų, kurios prieš pora metų apskritai nebuvo mokamos, – tai išmokų avansai įgyvendinantiems projektus pagal KPP priemones „Ekologinis ūkininkavimas“ ir „Išmokos už vietoves, kuriose esama gamtinių ar kitų specifinių kliūčių“. Pasak NMA vadovo, tokia iniciatyva – mokėti avansus šioms pareiškėjų grupėms – taikoma tik keliose Europos Sąjungos valstybėse, tačiau dabar tai daroma ir Lietuvoje: „Šiemet pirmą kartą ėmėmės mokėti anksčiau dar daugiau išmokų ir mums pavyko – papildomai išmokėjome 82 mln. Eur, kuriuos pagal ankstesnę mokėjimo schemą ūkininkai gautų tik šiemet. Maža to, NMA kasmet stengiasi likusią paramos sumą išmokėti ne iki ateinančių metų birželio 30 d., kaip numatyta reglamente, bet iki einamųjų metų gruodžio 31 d., tad daugumos Lietuvos ūkininkų sąskaitas paramos lėšos papildė dar metams nesibaigus – tuo mes lenkiame daugelį kitų Europos šalių mokėjimo agentūrų.“

2021 m. NMA gauta ir mažiau skundų – jų sumažėjo beveik 70 proc., 78 proc. sumažėjo skolų, 74 proc. sumažėjo ir didelių pažeidimų tyrimų, 48 proc. mažiau pradėta teisminių ginčų. Tai leidžia daryti išvadą, kad paramos schema kelia mažiau klausimų, administraciniai procesai tampa aiškesni, esama daugiau susikalbėjimo.

„Įvertinę NMA veiklos efektyvumą, taikomų priemonių naudas, laikydamiesi nusimatytų NMA veiklos krypčių ir toliau stengsimės ne tik išpildyti, bet ir viršyti savo klientų lūkesčius. Mus labai džiugina, kad ne tik patys apčiuopiame savo darbo rezultatus, bet ir sulaukiame įvertinimo iš savo paslaugų gavėjų: atliktų apklausų duomenimis, mūsų veiklą teigiamai vertina 96 proc. socialinių partnerių, 94 proc. pareiškėjų ir paramos gavėjų yra patenkinti NMA veikla ir paslaugomis, 92 proc. paslaugų vartotojų teigiamai vertina asmenų aptarnavimo NMA kokybę“, – NMA veiklos vertinimais dalijosi NMA vadovas A.Muzikevičius. – „Pasitikiu savo komanda ir manau, kad aktyviai stiprindami ryšį su savo klientais, augindami jų pasitikėjimą mumis, mes užtikrintai susidorosime ir su ateities iššūkiais bei sklandžiai pereisime į 2023–2027 metų finansinį laikotarpį.“

Užs. Nr. 55

Dalintis:

About Author

Rekomenduojami video:

Palikite komentarą